Екологія - це наука, і відбулася вона від слова ойкас - будинок, житло,
місце проживання. Це все живе, що нас оточує, чим ми дихаємо і живемо. І в
дошкільній педагогіці зявлялося новий напрямок виховання - екологічне
виховання.
З перших років життя у дітей формулюється початок екологічної
культури. Діти бачать вдома, як мама доглядає за квітами, кішкою або
собакою. Вони самі тягнуться до всього живого, їм хочеться погладити
тварину і помилуватися красивими квітами.
Підростаючи, діти дізнаються, що кожна істота має свій «будинок», в
якому є все для його життя. Екологічне виховання - це і є пізнання живого,
яке оточує дитину, в своєму середовищі проживання, і наше головне
завдання, навчити їх охороняти і берегти те, що вони бачать. Потрібно
доступно пояснити дитині, що ламати гілку дерева не можна, особливо
взимку. Зверніть увагу дитини на красу, які вони гарні в інеї. Взимку вони
сплять і у них тільки ми захисники.
Потрібно коріння вкрити снігом, пояснюючи, що ми допомагаємо їм
вижити взимку. Буваючи з дітьми взимку в лісі, зверніть увагу на тишу в лісі,
її красу і як добре дихається в лісі.
Навесні природа перетворюється, і ми радіємо кожною новою травинці
і новим листочком. Починається робота на дачі і діти допомагають вам нехай
зовсім мало, але вони тягнуться до цього, бачачи, як цим займаєтеся ви. У
дачних масивів є ліс, ви буваєте там з дітьми. Ми всі тягнемося до природи,
щоб відпочити, подихати свіжим повітрям, послухати дзюрчання струмочка.
Ми дорослі збираємо квіти і лікарські трави, нарвіть тільки стільки, скільки
вам потрібно, і намагайтеся не рвати з корінням.
Збираючи в лісі гриби та ягоди, беріть тільки ті, які ви знаєте, а інші не
чіпайте. Вони потрібні тваринам, вони ними харчуються і лікуються. Як,
наприклад, гриб мухомор, він такий гарний, помилуйтеся їм, але не чіпайте

його, прийде лось і він йому знадобиться для лікування. Щоб гриби не
зникали у нашого лісу, не порушуйте грибницю, поясніть дітям, що гриби
потрібно зрізати ножиком, тут виросте новий гриб.
Діти часто надходять жорстоко з природою і в усьому цьому винні ми
дорослі. Не змогли навчити бачити красиве, і піклується про те, щоб все, що
оточує нас, тільки радувало.
Нагодуйте птахів, повісьте годівницю за вікном або на балконі. Дитина
сама буде класти туди корм. Хочете порадувати дитину, заведіть йому
папужок або щигля, черепаху або хом'ячка. Поясніть і навчіть, як правильно
за ними доглядати і дитина буде щасливий. У багатьох дітей є мрія мати
друга поруч, це кошеня або щеня. І якщо ви завели собі тварину вдома, не
викидайте їх на вулицю, коли вони підростуть, адже тварини і довіряють
людям. Побажання вам виховувати у дітей почуття співчуття, вчіть бачити
красу навколишнього світу, і це не пройде даром. Якщо дитина буде
дбайливо ставиться до всього - ваше виховання не пройде даром. Вони
будуть уважні не тільки до навколишнього світу, а й до вас дорослим.
В кінці повідомлення хочеться запропонувати вірш В. Орлова.
«Живий буквар»
Нас в будь-який час року
Вчить мудра природа
Вчить по календарю
По живому букварю
Птахи вчать співу
Павучок терпінню
Вчить нас бджолиний рій
Дисципліні трудової
Навчає жити в праці
І по справедливості
Вчить нас правдивості

Консультація для батьків
«Виховання любові до природи»

Людська діяльність в останні роки завдає все більшої шкоди природі -
це і забруднення, і надмірне нераціональне витрачання її ресурсів.
Діяльність людини в природі має бути розумною: охороняє і творчою.
Це ставлення до природи потрібно виховувати у дітей з ранніх років. Саме з
ранніх років людина починає пізнавати красу, різноманітність природи.
Основи характеру, життєва позиція дитини закладаються в сім'ї. І щоб
пояснювати дітям, як берегти природу, щоб прищепити їм якісь
природознавчі навички, дуже важливий особистий приклад батьків! Їх
дбайливе, любовне, дбайливе ставлення до природи.
Краса рідної природи розкриває красу людської праці, народжує
бажання зробити свій край ще прекраснішим. Тому так важливо показати
дітям як людина оберігає і примножує природні багатства, скільки праці
вкладає, щоб радували всіх лісу і озера, поля і річки.
У вихованні у дитини дбайливого ставлення до природи немає і не
може бути дрібниць. Зірваний просто так квітка, спіймана з цікавості
метелик, розтоптаний жучок - все це при байдужому ставленні з боку
дорослих може призвести до вкрай небажаних наслідків.
Любов дітей до природи починається з осмислення її цінностей. Тому
перш за все потрібно показати пізнавальну та естетичну цінність природи.
Завдяки цьому з часом і розвинеться дбайливе, відповідальне ставлення до
навколишнього природного середовища.
Зацікавлювати дитину батьки можуть найрізноманітнішими способами.
Наприклад, вирощування домашніх рослин. Крім того, щоб хлопці своєчасно
їх поливали, слід всіляко заохочувати їх інтерес до росту і розвитку рослин,
появи нових росточков, квітів, плодів. Найбільш придатні для цього такі
швидкорослі рослини як герань або бегонія, кімнатні культури помідорів і
огірків. Відповідальність - важливе людська якість. І саме його ми будемо
розвивати, довіряючи крихітці життя зелених вихованців. Також можете

спробувати виростити апельсини або лимони, ананаси чи груші. Посадіть в
землю кісточки фруктів і подивіться, що вийде. Ну, хіба це не диво:
виростити на підвіконні даний тропічна рослина і поласувати його плодами?
Кожна сім'я має всі можливості для того, щоб пробудити, розвинути у
дитини інтерес до життя природи, потреба постійного спілкування з нею.
Велике виховне значення мають регулярні сімейні поїздки в ліс, поля,
на річку чи озеро. Дитина, під благотворним впливом батьків, поступово
сприймає красу і принадність природних ландшафтів, вникає в таїнства
життя природи. У безпосередньому зіткненні з природою у дітей
розвивається спостережливість, допитливість, інтерес до природних об'єктів.
Дуже велике значення має читання вголос книг про природу, життя
тварин. Залучаючи дитину в обговорення прочитаного, дорослі роз'яснюють
незрозумілі моменти, направляють його думки й інтереси на життя природи.
Особливо дитини тягне до тварин. Він пристрасно бажає мати і опікати
яке-небудь жива істота. Вміст у будинку тварини пов'язано з додатковим
навантаженням і труднощами. І все-таки, важко переоцінити вплив, який
чинить на формування особистості дитини спілкування, турбота і догляд за
слабким живою істотою. З тваринами дитина може емоційно спілкуватися -
грати і розмовляти. Ігри з братами меншими (особливо з собаками і кішками)
тренують дітей фізично. Дитина стає більш рухливим і спритним,
удосконалюється його моторика і координація рухів. Наявність тварини в
будинку робить дружніше і згуртована сім'ю.
Так само величезне значення має художньо-творча діяльність дітей.
Ліплення з глини, пластиліну, всі види аплікацій, конструювання із
застосуванням круп, тесту і природних матеріалів, малювання за допомогою
рослинних елементів - все це сприяють вихованню любові до природи у
дошкільнят. Прагнення зробити гарніше, краще впливає на світ почуттів,
дозволяє розкрити творчий потенціал, підвищує рівень розвитку мовлення у
дошкільників, діти вчаться створювати, вчаться розуміти і бачити красу і
багатство природи.

Екологічне виховання буде дієвіше тільки в тому випадку, якщо в
родині існує постійне, щоденне спілкування дорослих з дітьми. Не шкодуйте
свого часу на ігри з домашніми тваринами, на ботанічні експерименти, на
читання добрих віршів і оповідань про природу, на прогулянки. І тоді ваші
діти і в дорослому житті будуть усвідомлено і дбайливо ставитися до всього
живого і неживого на Землі.

Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування